Obsesif Kompülsif Bozukluk (Takıntı Hastalığı) Tedavisi

10/09/2018 by yönetici0
14671095050811.jpg

Halk arasında Takıntı Hastalığı olarak bilinen OKB, kendiliğinden geçen bir rahatsızlık değildir!!

Anksiyete (kaygı) türü bir rahatsızlık olan Obsesif-Kompülsif Bozukluk (OKB), insanları tekrarlanan düşünce ve davranışlar döngüsüne hapsederek kısıtlayan bir hastalıktır.

Obsesif-kompülsif bozukluğu olan kişiler, kontrol edemedikleri yinelenen ve stres yaratan düşünceler, hayaller veya görüntüler (obsesyonlar) nedeniyle sıkıntı yaşarlar.

Bu düşüncelerin yarattığı sıkıntıya dayanamayacaklarını düşünerek kendilerini rahatlatmaya çalışırlar; bazı ritüelleri ya da rutinleri acil olarak gerçekleştirmeye (kompülsiyonlar) çalışırlar.

Ritüeller, takıntılı düşünceleri önleme veya akıldan uzaklaştırma girişimiyle yapılır.Örneğin; mikrop ya da hastalık bulaşmasından fazlasıyla korkan birinin evine misafir gelip gitmesinin ardından tüm evi temizlemesi, dışarı çıkıp geldikten sonra defalarca uzun uzun ellerini yıkaması gibi. ellerin yıkanması ya da temizliğin saatlerce yapılması ritüel haline dönüşmüştür.

Obsesif Kompülsif Bozukluğun (OKB), farklı tipleri vardır. şimdi bunları görelim:

REAKTİF TİP:

Halk arasında çok bilinen türü, sıklıkla el yıkama ve aşırı temizlik yapmaktır.

Bunun yanında sayı sayma, biriktirme, kontrol, düzenleme gibi takıntı türleri vardır.

Kişi istemese de, saçma gelse de bunları yapar. Yapmadığı zaman, sıkıntı yaşar. Bu sıkıntıdan kurtulup rahatlamak için elini defalarca yıkar, kendisini/evini/ temizler, evdeki herkesin temizlenmesini sağlar, ya da sürekli ocağı/ kapıyı kontrol etmekten kendini alamaz..

OTOJENİK TİP:

İstenmeyen düşünce, hayal ya da görüntülerin kişinin sürekli aklına gelmesi ve bu düşüncelerden kurtulmak için başka şeyler düşünmeye çalışması, bu düşünceleri düşünmemeye çalışması, ısrarla gelen düşünceleri analiz etmesi ile seyreden bir bozukluktur.

Kişi bu düşünceleri tehlikeli bulur, bir anlam yükler; bastırmaya çalışır, dikkatini dağıtmaya çalışır ya da sürekli neden geldiğini ne anlama geldiğini analiz eder. Ve dolayısıyla bu istenmeyen düşünceler; daha sık gelmeye başlar, daha ısrarcı ve yapışkan hale gelir.

TEDAVİYİ NASIL YAPIYORUZ?

OKB kendi kendine geçen bir rahatsızlık değildir. Bu yüzden tedavi edilmesi önemlidir. En iyi tedavi yöntemi Farmakoterapi (ilaç) ve Bilişsel Davranışçı Terapisinin (BDT) birlikte yürütülmesidir.

Tek başına Farmakoterapi uygulandığında yeterli olmadığını görmekteyiz. İlacın kullanıldığı süre içinde rahatlama gerçekleşmekte ancak ilaç bırakıldığında takıntılı düşüncelerin tekrar gelmeye başladığını ve rahatlama davranışlarının (yıkama, temizleme, kontrol etme vb.) tekrar yapılmaya başlandığını görmekteyiz. Bu nedenle hem ilaç hem BDT uygulanması kesin sonuç almamızı sağlamaktadır.

Bilişsel Davranış Terapi (BDT):

Bilimsel verilere ve öğrenme kuramlarına dayanan, konuşmaya dayalı bir Psikoterapi yöntemidir. Bu Terapi yönteminin öncelikli hedefi; tekrarlayan rahatsız edici düşünceleri ile ilgili hastayla konuşmak, bunlarla ilgili mantıklı ve gerçekçi bir bakış açısı oluşturmaktır.

Obsesif Kompülsif Bozukluğu olanlarda sıkça görülen abartılmış veya felaketler içeren düşünceleri azaltmaya da odaklanılır.

İkinci hedef; Obsesif Kompülsif Bozukluğu olan kişilerin tekrarlayan davranışlarını gerçekleştirmeden, korkularıyla adım adım yüz yüze gelmelerini sağlamaktır. Bunu gerçekleştirmek içinde, hastayla birlikte, ona özel bir plan oluşturulur.

Yani hem takıntılı düşüncelerle hem de tekrarlayan davranışlarla çalışılır. Hastaya planı dahilinde düzenli olarak uygulamalar verilir ve haftada bir görüşülerek takibi yapılır. Hastanın takıldığı noktalar ayrıntıları ile konuşularak ilerlenir.

Tecrübelerimiz bu rahatsızlığın % 100 tedavi edilebildiğini göstermektedir.

Her rahatsızlıkta olduğu gibi, öncelikle danışanın iyileşmeyi istemesi, tedaviye inanması ve tedavi planını istikrarlı bir şekilde uygulamasına ihtiyaç vardır.

Anahtar Kelimeler: Obsesif kompülsif bozukluk, takıntı hastalığı, osmaniye psikolog, bireysel terapi, bilişsel davranışçı terapi, osmaniyede psikolog

Güzide TÜRKYILMAZ

Uzman Psikolojik Danışman/ BDT Psikoterapisti